donderdag 24 november 2011

Beeldende vormingles woensdag 16 november deel 3

Vandaag hebben we naar de kinderentekeningen gekeken die we hebben meegenomen. De kinderen uit onze stageklassen hebben die gemaakt en wij hebben ze bekeken en geanalyseerd.
Stefanie en Lisa hebben allebei groep 8 en hebben samen gekeken naar de tekeningen uit hun klassen, zo konden ze verschillen en overeenkomsten zien.

Stefanie, groep 8:
Tekening 1, wat ons opviel:
- schematisch
- geïnteresseerd in merken en mode
- hoofd op schouders
- twijfel tussen fase 1(geen onderkant) of fase 3 (een grondlijn). Het kind heeft de onderkant van het lichaam niet getekend. Je ziet wel dat het kind er over na heeft gedacht en zich meer gericht heeft op de bovenkant van het lichaam en de kleding (merken als NY, GAP).



Tekening 2, wat ons opviel:
- nagedacht over lengte
- nagedacht over vorm
- schematisch
- korte armen, zonder handen
- hoofd op schouders
- fase 3 onderrand = grondlijn



Tekening 3, wat ons opviel:
- veel kleine details
- handen bij de heupen (betere verhouding dan nummer 1 en 2)
- goede voeten, nog wel omklapping maar wel met details
- nek getekend
- realistich
- fase 3 onderrand = grondlijn

Vervolg (les en aandacht besteden aan): verhoudingen, kleine details.

Lisa, groep 8
Tekening 1, wat ons opviel:
- mens is kleiner dan schaap
- vlinder zegt ook "BLEH" (praatwolkje)
- schematisch maar ook met krassen (uit krabbelstadium)
- verhoudingen kloppen niet
- fase 4 zelfgetekende grondlijn

 













Tekening 2, wat ons opviel:
- armen uit de romp i.p.v. uit de schouders
- oren heel groot
- handen en vingers kloppen niet
- verschillende perpectieven (vogelperspectief: Playstation en zij-aanzicht: bed)
- schematisch maar ook realistisch (het jongetje vertelde mij dat in zijn kamer de kleuren heel mooi overlopen van licht naar donker, je ziet dat hij dat ook heeft geprobeerd te laten terugkomen in zijn tekening).
- fase 2


Tekening 3, wat ons opviel:
- van verschillende kanten bekeken, verschillende perspectieven dus
- echte vingers getekend
- realistisch
- twijfel tussen fase 3 en fase 5: een grondlijn echt zichtbaar eentje niet zichtbaar getekend maar er is wel over nagedacht.



Tekening 4, wat ons opviel:
- bezig geweest met het tekenen van lijnen
- verhoudingen kloppen nog niet helemaal, maar lijken er wel op
- geïnteresseerd in merken en mode
- realistisch
- fase 3 onderrand = grondlijn



Vervolg (les en aandacht besteden aan): verhoudingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten